Drie leernetwerken schuldhulpverlening, eerste 29 oktober

schulden-shutterstock_1030041202Schuldhulpverlening is een belangrijk onderwerp. In de coroanacrisis wordt dit onderwerp nog belangrijker. Hoe kunt u als cliëntenraad, cliëntenorganisatie of armoede-organisatie een rol spelen bij het verbeteren van de schuldhulpverlening? 


De Landelijke Cliëntenraad en Schouders Eronder organiseren in oktober, november en december drie leernetwerk-bijeenkomsten voor cliëntenraden over schuldhulpverlening. De eerste vindt plaats op 29 oktober. Daarna volgen 19 november en 14 december.


Lees verder

Helaas... het LCR congres van december gaat niet door
congreslcrlogoWe hebben helaas moeten besluiten om het LCR congres van 14 december alsnog te annuleren. Uiteraard hadden wij liever ook alles laten doorgaan, maar het is niet verantwoord in deze coronacrisis. Ook als eventueel in december de maatregelen worden versoepeld, willen we het risico niet lopen. Voor volgend jaar zijn we aan het onderzoeken of we het congres of een andere bijeenkomst anders gaan inrichten. We houden jullie op de hoogte. Blijf veilig!

Winnaars Cliënt in Beeld-prijs: Hulpmaatjes Rhenen en UWV Limburg

KL-JP20201005 LCR AbHarrewijnrede_uitreikingCliëntInBeeld-prijs188KL-JP20201005 LCR AbHarrewijnrede_uitreikingCliëntInBeeld-prijs168Tijdens een mini-congres op 5 oktober zijn de Cliënt in Beeld-prijzen 2020 uitgereikt. Voor de publieksprijs kon vooraf online worden gestemd. Van de drie genomineerden is daaruit met een kleine voorsprong Hulpmaatjes Rhenen (rechts op de foto) uit naar voren gekomen. De juryprijs ging naar Cliëntenraad UWV Limburg (links op de foto). Beide inzendingen voldeden met glans aan het thema: mijn bijdrage aan een meer menselijke dienstverlening. Uiteraard zijn de prijzen uitgereikt in een bijzondere setting omdat er slechts beperkt de mogelijkheid was om het mini-congres live bij te wonen. Klik om: de uitreiking van de Cliënt in Beeld-prijs 2020 terug te kijken.

Lees verder

Blog Amma Asante: zomer van ongelijkheid

ongelijkheid-shutterstock_1314624404Het was een zomer zoals we die niet eerder hebben gekend in Nederland, met dank aan Covid-19 en de uitzonderlijke hoge temperaturen. Covid-19 heeft de ongelijkheid in Nederland pijnlijk blootgelegd. Wat mij betreft is dit dan ook het vraagstuk voor de komende jaren en dan met name de vraag: hoe gaan we die ongelijkheid bestrijden? Ongelijkheid als het gaat om arbeidsmarktpositie, inkomen, gezondheid, onderwijs, huisvesting, discriminatie, bejegening door overheidsinstanties zoals de Belastingdienst en andere uitvoeringsorganisaties. 


Het is nu glashelder en wie dit nog durft te ontkennen is niet van deze wereld.



Lees verder

Cliëntentoets: loonkostensubsidie

student-shutterstock_667475674De loonkostensubsidie roept nog tal van vragen op. Er leven ook onduidelijkheden voor werknemers. Dat is de reden dat de LCR een cliëntentoets over de lagere regelgeving loonkostensubsidie heeft uitgevoerd. In de uitgebreide toets komen tal van kwesties aan bod. Hoofdlijnen zijn de loonwaardebepaling en de studietoeslag in de Participatiewet. 


De cliëntentoets is aangeboden aan staatssecretaris Van 't Wout van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.


Lees verder
Cliëntentoets wijziging Wajong: verbeteringen te beperkt

rolstoel-werk-wajong-shutterstock_1092072917Het commentaar van Wajongers en betrokkenen op de wijzigingen van de Wajongwet waren niet van de lucht. Door de actie van gezamenlijke organisaties via Hetgaatovermij.org is het gelukt om enkele belangrijke knelpunten terug te draaien. Toch, zegt de LCR, zijn deze verbeteringen minimaal. Alleen voor een beperkte groep betekent dit perspectief op werk, terwijl dit voor elke persoon zou moeten gelden. Daar komt de coronacrisis ook nog eens bovenop. Reden genoeg om weer een cliëntentoets uit te voeren. 





Lees verder

Top 3 meest gelezen nieuwsberichten:

     
Kijk 'Solidariteit in de praktijk' van 8 oktober terug

Kijk 'Nieuwe solidariteit' terug
Uitzending 1 oktober 2020

Online praatprogramma De nieuwe solidariteit

Op 15 oktober 2020
Met interessante sprekers!

PRAAT MEE!

Bereikbaarheid LCR tijdens coronacrisis

Alle medewerkers werken vanuit huis en zijn via mail (soms wawt beperkter) bereikbaar.