Meldpunt Herstelactie UWV onvindbaar


Tekst-meldpunt-herstelacties-vraagteken-shutterstock_1116124745UWV heeft vorige week laten weten een Meldpunt Herstelactie te hebben ingesteld voor gedupeerden van de herbeoordelingen. Dit weekend stroomde de mailbox van de LCR vol met mensen die het meldpunt niet kunnen vinden. Dat blijkt te kloppen, want het is niet apart te benaderen. Uit navraag bij UWV blijkt dat mensen die in december een brief van de uitvoeringsorganisatie hebben gehad, zijn geïnformeerd en dat ze anders zich kunnen melden bij het Klant Contact Centrum (KCC) van UWV.


Goed kunnen vinden

LCR-voorzitter Amma Asante: ‘Dat is geen meldpunt. Mensen moeten een meldpunt goed kunnen vinden. Vanuit de Centrale Cliëntenraad UWV (CCUWV) hebben wij begrepen dat de brief redelijk ambtelijk was opgesteld. Het blijkt wel uit het feit dat gedupeerden ons benaderen voor het meldpunt dat die informatie niet duidelijk is geweest.’ Update: Inmiddels heeft UWV bekendgemaakt waar gedupeerden naartoe kunnen bellen (zie op de homepage aan de rechterzijde bij Meldpunt).


Wijzen op knelpunten

CCUWV heeft UWV gewezen op het aanpassen van de inhoud van de brieven die naar de gedupeerden gaan. In deze week of volgende week zou er een tweede brief op de mat van gedupeerden moeten vallen. Henk Veerman van CCUWV: ‘Wij wijzen hen op knelpunten. Nu ook weer op het feit dat het meldpunt niet zichtbaar is. Het antwoord? “Desbetreffende klanten hebben 15-12-2020 een brief ontvangen, en anders kan klant contact opnemen met KCC.” Dat kan echt beter. Wij begrijpen niet waarom gedupeerden niet gewoon informatie over het Meldpunt Herstelactie kunnen vinden op de UWV-site. Wie daar nu naar zoekt vindt alleen enkele oudere persberichten waarin staat dat er een meldpunt is.’


Cliëntenraden serieus nemen

Amma Asante: ‘We vertrouwen erop dat bij UWV de wil bestaat om te veranderen, maar dit laat zien dat je er met goede wil alleen niet komt. Denken vanuit perspectief van burgers, van cliënten, is niet gemakkelijk. Als je dat goed wilt doen, moet je als organisatie signalen van cliëntenraden serieus nemen, hen dicht bij je houden en adviezen meewegen.’

Lees ook:
OTN-dosser: voorkomen dat cliënten boeten voor 'foutje' van uitvoering



Twitter share button Facebook share button LinkedIn share button

Laatst gewijzigd op 19 mei 2021 17:20:28


Vraag en antwoord